Home>>Nieuws>>Onder ongelovigen: Rotterdam

Onder ongelovigen: Rotterdam

15 sep 2015
Onder ongelovigen rotterdam

Het aantal ongelovigen in de wereld groeit; religieuze agressie tegen hen ook. Blasfemiewetten zijn vaak het middel om atheïsten, humanisten en vrijdenkers aan te pakken. In 'Arminius' te Rotterdam werd de documentaire 'Onder Ongelovigen' getoond, met daarna een gesprek met ex-moslims.

“Ik heb een hekel aan alle religies, omdat ze gevaarlijk zijn. Maar ik haat geen moslims, ik haat geen enkel mens,” zegt Maryam Namazie tijdens het debat met Boris van der Ham (voorzitter Humanistisch Verbond) en imam Yassin Elforkani tijdens de Lezing+ Onder Ongelovigen in de Arminiuskerk in Rotterdam gisteravond.

Maryam Namazie is mede-oprichter van het comité van ex-moslims in Groot- Britannië. “Ik ben ongelovig, maar hou eigenlijk niet zo van de term ex-moslim. Ik noem dat wel zo, om te provoceren. Ik heb de verantwoordelijkheid om mezelf expliciet als ex-moslim te tonen, omdat we er nu om vermoord kunnen worden. Zolang dat het geval is, blijf ik mezelf zo noemen.”

Namazie is een van de ‘ongelovigen die gevolgd wordt in de documentaire Onder Ongelovigen die voor het debat wordt vertoond. Daarin geven Boris van der Ham, voorzitter van het Humanistisch Verbond en documentairemaker Dorothée Forma deze groep een gezicht. Dat is nodig, vinden het Humanistisch Verbond en Human die deze film maakte. Want godslastering en afvalligheid is in 55 landen strafbaar. In 39 landen riskeer je gevangenis en in 13 landen de doodstraf. Het zwaarst hebben 'afvalligen' het in streng-islamitische landen.

Van der Ham is verbaasd over de gebrekkige kennis over de vervolging van atheïsten en humanisten. 'Wij hebben de verplichting ons hier tegenaan te bemoeien, persoonlijke verhalen te laten zien en vervolgde ongelovigen een stem te geven.”

“Dat een Iraanse atheïst (Ramin Forghani te zien in de film) bang is gedood te worden vanwege mijn eigen geloof is heftig”, vindt imam Yassin “De wereld heeft last van barbaarse uitingen van moslims, maar ook moslims zelf. Ik ga hier niemand verontschuldigen, we moetende rol van ongelovigen serieus agenderen en los komen van de pretentie van waarheid. Vrijdenken is nota bene een belangrijk fundament in de Koran.”

Documentairemaakster Dorothée wilde ook ongelovigen in andere godsdiensten aan het woord te laten. Forma: “Je wilt religies gelijk behandelen, maar feitelijk zijn alle landen waar de doodstraf op afvalligheid staat, Islamitisch. Dat moet je durven benoemen.”

Elforkani: "Daar is geen overeenstemming over. Er zijn veel interpretaties en in de Koran zelf staat niet met zoveel woorden dat ongelovigen gedood moeten worden. Maar er zijn theologische interpretaties die de doodstraf uitspreken. Islamitische Staat maakt daar handig gebruik van. Deze oproep tot geweld wordt ook op sommige universiteiten gedoceerd. Dat is ernstig en ook voor moslims niet goed."

Namazie geeft aan dat in alle vier de scholen van de islam op afvalligheid gewoon de doodstraf staat. “Je mag als theoloog interpreteren wat je wilt, maar maak er geen wetgeving van. Mijn leven kan toch niet afhankelijk worden gemaakt van theologische interpretaties? De islam is niet erger of minder erg dan andere godsdiensten, maar heeft politieke macht. Hou religie gescheiden van politiek en wetgeving, dat is het belangrijkste.”

Elforkani laat ook de andere kant zien. Moslims worden gediscrimineerd en meisjes met een hoofddoek bespuugd. Uit de zaal komt een soortgelijk geluid: “Ik ken geen moslims die ongelovigen willen ombrengen. En als je over elkaars religie spreekt, moet je dat wel respectvol doen. Je hoeft religies toch niet te haten?'

Namazie is duidelijk: 'Ik heb een hekel aan alle religies omdat ze gevaarlijk zijn. Maar ik haat geen moslims, ik haat geen enkel mens. Het is belangrijk dat te onderscheiden. Zo bestaat er ook geen 'islamofobie' (dat is gewoon religiekritiek) maar wel moslimfobie, en daar ben ik ook tegen.'

De vervolging van ongelovigen wordt concreet duidelijk als Fauzia Ilyas zich voorstelt. Deze oprichter van de atheïstische vereniging in Pakistan is wegens een dreigende arrestatie onder de blasfemiewetgeving in Pakistan twee weken geleden gevlucht naar Nederland. Haar asielprocedure moet nog beginnen.

De ex-moslimbeweging is aan het groeien op manieren die we ons niet eens kunnen voorstellen, zegt mensenrechtenactiviste Maryam Namazie. Volgens haar is er zelfs sprake van “een tsunami van atheïsme”. Maar zonder de steun en solidariteit van de rest van de maatschappij redden de ex-moslims het niet. “Ze noemen me een extremist!” roept Maryam Namazie.

Is het volgens u ook belangrijk dat dit soort debatten georganiseerd worden? Steun dan het Humanistisch Verbond hier